Upplevelser, kreativitet och lärande

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Upplevelser, kreativitet och lärande

Det finns många bekanta och trivsamma ljud i skolans matsal. Strax efter halvelva på dagarna hör man tassande steg, stillsamt klirr av bestick och lågmäld konversation när lågstadiet äter lunch. Något senare fylls rummet av ett starkare sorl från alla samtal kring borden när de äldre eleverna tar plats i matsalen.

 

En dag när jag kom in i vår matsal hörde jag nya och mer obekanta ljud. Jag förstod efter en stund att det var elever som övade strupsång. De hade deltagit i en spännande workshop med musikern Gareth Lubbe, som undervisar och konserterar världen över som altviolinist och strupsångare. Han var en av gästartisterna under Vinterfestivalen och mötte alla elever från åk 6 och uppåt i en uppskattad workshop som handlade om denna säregna sångteknik. Under festivalens konserter fick vi uppleva hans sång och lyssna till hur övertonerna på ett förtrollande sätt träder fram i en tvåstämmighet mot borduntonen, som om de kom från en annan dimension.

Den allra första Vinterfestivalen i Drottning Silvias Konsertsal ägde rum i februari. Under en dryg vecka hade vi den stora förmånen att få samarbeta med O/Modernt, under ledning av Hugo Ticciati, en mångsidig musiker och pedagog som också är biträdande konstnärlig ledare på Lilla Akademien. Festivalen hette ”Magiska världar” och magi är rätt ord för att beskriva atmosfären som präglade vår skola och konsertsal under festivalveckan. Lilla Akademien var värd för gästande musiker från när och fjärran och alla elever på gymnasiet och pre-college var delaktiga i Vinterfestivalen. Det ordinarie skolschemat fick paus och under en vecka deltog eleverna i masterclass och workshops med O/Modernts artister, repetitioner från morgon till kväll och sju gripande konserter under fem dagar.

I mötet med de världsledande artisterna från O/Modernt inhämtade våra elever nya kunskaper på ett intuitivt sätt i stunden, när de fick musicera tillsammans med professionella musiker i orkester eller kör, eller lyssna till öppna repetitioner och konserter. Jag tror att festivalen inspirerade många elever att vidga sina horisonter och gav dem mod att upptäcka och utveckla den egna konstnärligheten. Vinterfestivalen var en stark upplevelse för såväl konsertbesökarna som för elever och gästande musiker. Vår konsertsal gav plats för konstnärlig gestaltning tillsammans med undervisning och lärande. Vi är mycket glada över att få ha ett så nära samarbete med O/Modernt och vi ser redan fram emot nästa Vinterfestival i februari 2024.

Knappt hade våra gäster från O/Modernt och eleverna på gymnasiet och pre-college lämnat Drottning Silvias Konsertsal, förrän våra yngsta elever i årskurs F-2 dansade in. Varje år skapar våra lärare och elever på grundskolan föreställningar som i musik, dans och drama gestaltar något tema inom skolämnena, eller utgår från en författare eller musikskapare. I arbetet med föreställningarna ser vi gång efter annan hur konstnärliga processer fördjupar och förstärker elevernas utveckling och att scenen är en viktig plats för lärande.

Många har väl läst Elsa Beskows vackra bilderbok om den lilla tomtefamiljen som bor under en tallrot och i sagan följt dem genom årstidernas växlingar i skogen. Nu fick vi möta tomtefamiljen och många av skogens djur i den härliga föreställningen Tomtebobarnen. Det var eleverna i åk F-2 som i sång, dans och textläsning gestaltade berättelsen, tillsammans med elever från åk 9 och gymnasiet som spelade i orkestern. Föreställningen skapades av våra lärare Anne Sjölund – idé och manus, Riina Turunen - koreografi, Niklas Breman – arrangemang och dirigering och Helena Wall Ströberg - kördirigering. Margit Kalocsi tog fram alla fantasifulla kostymer. Under tre skolföreställningar tog vi emot besökande skolor och publiken bestod av lågstadieelever. Dessutom gavs två kvällsföreställningar för familjer och vänner. Detta var vår allra första sång- och dansföreställning i vår nya sal och fler ska det bli.

Inspirerande gemensamma upplevelser, såsom Vinterfestivalen tillsammans med O/Modernt och Tomtebobarnen för de yngsta, lockar oss att vara närvarande här och nu och vårt fokus landar i ögonblicken av kreativt lärande. Jag tänker att det är just kombinationen av dessa stora upplevelser och den dagliga, kontinuerliga, trygga undervisningen, som leder till djupa och bestående kunskaper hos våra elever.

Emelia Gardemar, 24 februari 2023