Tio virvlande år på Lilla Akademien

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Tio virvlande år på Lilla Akademien

Det här läsåret är mitt tionde år som rektor på Musikskolan Lilla Akademien. Tio år har virvlat förbi, fyllda av musik och möten och ett djupt lärande. Det är inte bara eleverna som varje dag utvecklar sina kunskaper och får nya erfarenheter, detsamma gäller för oss som arbetar på skolan.

 

Tio år – det är en lång tid och en kort tid.

När jag ser på eleverna är det en lång tid. De som gick på lågstadiet när jag började som rektor går nu på gymnasiet. Att som skola omfatta grundskola, gymnasium och pre-college ger oss privilegiet att följa många elever under lång tid och se hur varje elev utvecklas och hittar sin egen unika personlighet. Visst kan jag avundas lärarna som får arbeta så nära alla våra elever, men med åren har jag övat upp en lyhördhet för elevernas utvecklingsresa genom vår skola även om jag inte möter dem varje dag i klassrummet.

Lång är tiden också när jag ser tillbaka på allt arbete som utförts av elever och personal på skolan under tio år. Tusentals lektioner som lärarna har hållit, elevernas skolarbete, övningstimmarna, allt administrerande och fixande, många timmar av matlagning i skolköket, alla repetitioner och konserter.

Samtidigt känns tiden kort, som om det var alldeles nyligen jag mötte personalen den där första dagen i augusti 2013 som nybliven rektor. Jag minns de första veckorna i mitt nya uppdrag som minst sagt omtumlande. Det var mycket att sätta sig in i, det var många som kom med frågor, goda råd och ett och annat problem som man önskade att jag skulle ta tag i. Jag blev snabbt varse hur mångfacetterat rektorsuppdraget är och hur många olika slags frågor vi har att arbeta med i skolledningen. Alla dessa frågor och mångsidigheten i arbetet på Lilla Akademien har fått tiden att flyga fram under tio år.

Musikskolan Lilla Akademien firar det här läsåret 25 år och det gör vi genom att öppna Drottning Silvias Konsertsal. Det är otroligt vad mycket som har byggts upp sedan vår konstnärliga ledare Nina Balabina och skolans första rektor Bo Lindgren startade Lilla Akademien år 1998. Idag är vi en fullt utbyggd musikskola med grundskola, gymnasium, pre-college, en stor kursverksamhet och en enastående konsertsal. Och jag tror att det är många med mig som med inspiration blickar framåt mot allt som vi fortsätter skapa, forma, förädla och utveckla i vår stora musikaliska verksamhet på Lilla Akademien.

Drottning Silvias Konsertsal är en mycket speciell sal – skimrande, vacker och välkomnande. Att ha en konsertsal på skolan ger oss många möjligheter och lika många utmaningar. Inför varje konsert fattas konstnärliga beslut om hur salen ska användas, utifrån vilken repertoar som spelas, om konserten har ett särskilt tema och vilka musiker som framträder på just den konserten. Musikerna kan placeras på så många olika sätt i salen, musiken kan framföras från olika delar av scenen eller från någon av balkongerna. Den makalösa akustiken gör att det klingar på samma sätt överallt i salen och det ger musikerna stor frihet att söka nya former och uttryck på konserterna. Akustiken uppmuntrar till aktivt lyssnande och finstämt samspel. Arkitekturen är fantasieggande och väcker nyfikenhet och upptäckarglädje hos både musiker och publik. Det är en sal för lärande, musik och gemensamma upplevelser – ett rum för musikaliska möten.

Med varsamhet låter vi vår verksamheten slå rot i vår nya konsertsal under det här året och steg för steg undersöker vi hur skolans utbildningar och konsertverksamhet färgas och formas av de nya möjligheter som kommer med salen. En söndag i början av februari var det dags för våra 90 pianoelever att få uppleva Drottning Silvias Konsertsal och fylla den med pianomusik. Tillsammans med alumner från Lilla Akademien och vår gästartist Staffan Scheja bjöd de på Pianomaraton, som bestod av tre elevkonserter och en avslutande kvällskonsert. Dagen planerades och genomfördes av alla Lilla Akademiens pianolärare, under projektledning av Ecaterina Wehlander och det var pianopedagog Elena Power som 1998 lade grunden till dagens stora pianoavdelning. Det var många älskade verk som klingade i salen den här dagen, framförd av tusen flinka pianofingrar. I publiken fanns familj och vänner, pianopedagoger från olika skolor och andra pianointresserade konsertbesökare. Att få lyssna till alla dessa pianister, från 6-åringar i förskoleklassen till Staffan Scheja, gav en helhetsupplevelse för oss alla och jag tror att såväl lärare som elever fick förnyad inspiration att utveckla pianospelet vidare hos var och en.

Jag tänker ofta på hur alla skolor varje dag utgör betydelsefulla mötesplatser för människor i alla åldrar, men naturligtvis främst för barn och unga. Det byggs många relationer i en skola och de kan ofta vara lika viktiga som undervisningen. Att gå i skolan innebär att också möta sig själv i den egna kunskapsutvecklingen, så att var och en med tiden mer och mer förstår både sig själv och sin omvärld. På en musikskola är mötena ännu fler, då elever och lärare möts i samspelet i ensembler, körer och orkestrar och utövare och publik möts i konsertsammanhanget.

Tänk då en musikskola med en konsertsal – det blir verkligen en mötesplats som möjliggör interaktion på många olika sätt. Det som har vuxit fram på Lilla Akademien under 25 års tid är en dynamisk plats för möten i musik och lärande för barn, unga, lärare, övrig personal, musiker, föräldrar och alla människor som tar del av våra konserter. Det är på denna livfulla plats jag nu bär med mig tio års erfarenhet och fortsätter leda och lära i mitt uppdrag som rektor.

Emelia Gardemar, 10 februari 2023