Vad är det bästa med nationella prov?

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Vad är det bästa med nationella prov?

”Jag går upp tidigt och känner mig taggad, jag får adrenalin och tänker att nu ska jag fokusera – det känns spännande med utmaningen.” Så beskriver en elev i nian känslan inför ett nationellt prov. Några klasskamrater stämmer tveksamt in, men känner nog inte riktigt på samma sätt. De är dock överens om att de tycker om det fokus som infinner sig i klassen när det är dags för nationella prov.

 

Under vårterminen vimlar det av nationella prov på Lilla Akademien. När man som vi har elever i åk 3, 6, 9 och på gymnasiet så prickar vi in så gott som vartenda prov som finns i Skolverkets kalender. Det är en intensiv tid för elever och lärare. Det gäller att våra lärare med särskilt stor omsorg håller fokus på kunskap, arbetsro och glädje i lärandet under den här perioden.

Syftet med proven är enligt Skolverket att de ska bidra till likvärdig och rättvis bedömning av elevernas kunskaper. De ska ge läraren stöd vid bedömning och betygsättning och de ska ge alla elever i Sverige samma förutsättningar att visa sina kunskaper.

Men handlar de nationella proven bara om resultat och bedömning? Visst talar man ofta om resultaten, men jag tänker att proven har en djupare betydelse för elevernas kunskapsutveckling. Jag har tillsammans med biträdande rektor Jenny Johansson samtalat med elever i årskurs 3, 6 och 9, och de satte ord på vissa saker som jag tror är eftersträvansvärda under kunskapsresan genom skolan.

Vad tycker ni var positivt med de nationella proven? Det visade sig att eleverna hade många positiva erfarenheter. En viktig sak som flera lyfte fram var klassens gemensamma energi och fokus när det är dags för nationella prov. Jag tänker att detta är en stark upplevelse av lärande – att som elev känna hur hela klassen tillsammans fokuserar på samma sak och hur det kan förstärka studieprestationen för den enskilda eleven. Då handlar det alltså inte bara om att testa kunskapsnivån hos varje elev, utan också om att en hel klass får uppleva en gemensam koncentration som för många elever känns bra och som förhoppningsvis kan prägla undervisningen inte bara under proven.

En annan viktig funktion med proven, som både elever och lärare lyfter fram, är att de ger en överblick och sammanfattning av vad man har lärt sig på respektive stadie. Goda resultat på de nationella proven är en bekräftelse till eleverna på deras kunskapsutveckling och till lärarna på deras undervisning. På frågan om vad som är det bästa med de nationella proven svarade elever i trean: ”Det är när man har gjort proven och får resultaten och ser att man har klarat det.” Niorna menade att proven är en bra motivation för både lärare och elever att jobba på. ”Det är roligt att satsa och nå så högt man kan!” När lärarna nu har rättat årets prov så konstaterar vi att både elever och lärare har gjort ett gott arbete.

Våra samtal med eleverna handlade naturligtvis också om hur det är att bli bedömd. Flera av eleverna kände sig väldigt nervösa inför proven och det är just bedömningen och kopplingen till betygen som skapar nervositeten. Många elever har blandade känslor inför bedömning. På ett sätt känns det bra att få betyg i slutet av varje termin, som en spegling av prestationen och kunskapsutvecklingen under terminen. Samtidigt skapar bedömningssituationerna stress hos en del och man kan känna besvikelse över ett betyg. Det är lätt hänt att man som elev jämför sig med klasskamrater eller syskon och tänker ”varför kan inte jag lära mig det här som alla andra tydligen kan”. En elev i nian menade att vi i skolan borde tala mer om att toppbetyg inte är allt. ”Skolan är också till för att man ska hitta sina styrkor, förstå sig själv och hur man hittar motivation.”

Grundskolan är som en lång kunskapsresa och det är olika saker som elever lär sig och tränar på beroende på vilken årskurs man går i. Bedömning och betyg ger vägledning på resan. Det gäller oavsett om en elev är nöjd eller besviken över sina resultat. Tänk såhär: Om du som elev inte får det resultat och betyg som du hade hoppats på exempelvis i årskurs 6 – kan då betygen och de nationella proven vara ett sätt för dig att få veta om det finns saker som du måste träna mer på under högstadiet? Kan du som elev tänka ”vad bra, nu vet jag precis vad jag behöver öva mer på” i stället för att tänka att du inte är tillräckligt bra?

Jag önskar varje elev att de ska känna att de färdas längs sin egen unika och spännande resa av lärande. Alla elever lär och utvecklas. Inte på samma sätt, inte i samma takt och inte exakt samma saker. Vilken tur tänker jag! Skolan handlar inte om att alla ska bli lika, utan tvärtom om att alla ska utveckla sin personlighet, sina intressen och sina egna kunskaper och förmågor.

Niorna fick en avslutande fråga från två nyfikna skolledare: Om ni tänker på er högstadietid, har ni lärt er saker som ni tror att ni kommer ha glädje av i framtiden? ”Ja, det mesta. Speciellt om man pluggar vidare. Och om man vill vara en bildad medborgare i samhället”.

Emelia Gardemar 24 maj 2023