Gymnasiearbete 2024 – Ljus och Skugga

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Gymnasiearbete 2024 - Ljus och Skugga

”Tre år av dedikation, passion och hårt arbete i gymnasiet har lett fram till denna konsert. Temat Ljus och Skugga gestaltas under konserten genom olika konstformer, där vi tillsammans låter vår musikalitet blomstra och skapar en kväll som kommer att leva kvar i minnet långt efter att sista tonen har klingat ut.”

 

Årets avgångselever bjöd på en konsert med stor mångsidighet och variation, när de redovisade gymnasiearbetet i Drottning Silvias konsertsal för någon vecka sedan. I sju musikaliska akter gestaltade eleverna temat Ljus och Skugga.

Vad är då ett gymnasiearbete? Om vi ser till svensk gymnasieskola i stort så innebär det ett arbete som alla gymnasieelever ska göra i slutet av utbildningen, för att knyta ihop studierna och visa att de är redo för vidare studier på högskola. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar ett större arbete som utgår från centrala kunskapsområden inom gymnasieprogrammet. Det ska redovisas på ett sätt som efterliknar de redovisningsformer som förekommer inom de högskoleutbildningar som gymnasieutbildningen leder fram till.

På Lilla Akademien innebär gymnasiearbetet en konstnärlig process. Musik är utgångspunkten och eleverna kan välja att väva samman musik med andra konstformer. Arbetet förutsätter god förmåga till samarbete, samtidigt som det belyser den individuella arbetsinsatsen. Varje år får klassen ett tema att utgå ifrån – detta år var det alltså Ljus och Skugga. Konstnärlig gestaltning, kommunikation och förmåga och vilja att förmedla en stämning, en idé eller en berättelse är viktiga parametrar. Gymnasiearbetet ger eleverna möjlighet att utveckla initiativtagande och ansvarstagande för att både kunna leda sig själv och gruppens gemensamma arbete under hela processen.

Arbetet började redan i september, då eleverna fick möta gästlärare i inspirationslektioner. Susanne Rosenberg, folksångerska samt professor på KMH, delade med sig av sina erfarenheter av att arbeta i konstnärliga processer och gav eleverna nycklar till hur man kan rigga för flow. Gregor Bergman, improvisationsteatermusiker och pedagog, höll en lekfull lektion om improvisation och att vara här och nu. Hugo Ticciati, konstnärlig ledare för O/Modernt, berättade hur han arbetar med konstnärliga idéer och hur dessa leder fram till utformning av konserter och festivalprogram.

I oktober gick arbetet vidare med att eleverna delades in i grupper och började ta fram sina egna idéer utifrån temat. Kreativiteten flödade. Sedan följde en längre period av komponerande, instudering och repetitionsarbete med redovisningar längs vägen, då eleverna för varandra och lärare presenterade var i processen de befann sig. Och till slut var det dags för projektvecka med koncentrerat repetitionsarbete och konserter, under handledning av Helena Eklund Stigsdotter och Mira Bartov.

För mig är det alltid lika givande att ta del av gymnasiearbetet, som tydligt reflekterar vad eleverna har lärt sig under sin gymnasietid och vad de har fått med sig från undervisningen. Det är inspirerande att se hur långt de har kommit i sitt lärande och intressant att reflektera kring vad vi behöver utveckla ytterligare i vår utbildning av unga musiker. På det sättet bidrar elevernas arbete till att skolutvecklingen går vidare på Lilla Akademien.

Våra Gy3:or skapade en kväll som kommer att leva kvar i mitt minne långt framöver. Jag tar med mig den starka upplevelsen av att få ta del av hela klassens samlade kreativitet och hur varje elev tog plats på konserten och på olika sätt bidrog till helheten.


Emelia Gardemar, 23 april 2024