Barns musikaliska allemansrätt

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Barns musikaliska allemansrätt

Alla barn har rätt att få tillgång till sin egen röst och sitt eget uttryck. Alla barn har rätt att få uppleva gemenskapen i sjungandet och musicerandet och känna kraften, stoltheten och glädjen som de musikaliska erfarenheterna och upplevelserna ger. Det är innebörden i vår samarbetsorganisation Kulturfyrens paroll ”Barns musikaliska allemansrätt” och det är ett synsätt som Lilla Akademien delar, denna gång i ett viktigt samarbete i Stora Skolkörfestivalen.

 

När jag för något år sedan fick frågan om Lilla Akademien ville vara värd för pilotprojektet Stora Skolkörfestivalen så var svaret självklart – ja, det vill vi gärna!

Under flera år har Lilla Akademien arbetat med initiativet ”Rum för musikaliska möten” – en vision om att skapa en musikalisk mötesplats för barn och unga i och omkring Drottning Silvias Konsertsal på Lilla Akademien. Sedan salen invigdes i juni 2022 har vi vid flera tillfällen tagit emot gästande skolor i vår konsertsal i musikaliska möten för barn, dels på våra skolföreställningar, dels i gemensamma repetitioner med skolkörer. Vår vision har blivit verklighet! Och det är en ny och spännande erfarenhet att ha så många gästande barn på skolan – många är detaljerna som vi måste hålla i minnet inför besöken. Som att det måste finnas en plats för alla skor när hundra barn ska in i salen och att våra körledare behöver vara förberedda på frågor inte bara om musiken, utan också om konserttröjor och när det är dags för korv med bröd. Barn är barn. De växlar snabbt mellan ett stort engagemang i musiken och jordnära här-och-nu-frågor. Så ska det vara – det visar att eleverna vilar i att de kan sångerna och känner sig trygga i musiken och sammanhanget.

Jag tänker på det angelägna samtal som pågår bland musikutbildare i Sverige, som handlar om vikten av att det finns en stark och sammanhängande utbildningskedja inom musiken. Många uttrycker oro för att det har uppstått brister i kedjan och att flera viktiga delar av musikutbildning har nedmonterats under en längre tid. Ett exempel är att sjungandet ute i skolor har minskat markant och att många av dagens barn därför inte fått uppleva känslan av att sjunga tillsammans eller ens styrkan och glädjen i att använda sin egen röst.

Stora Skolkörfestivalen är därför ett viktigt projekt, som innebär att ett stort antal barn får sjunga i skolkörer som startas på flera skolor, och att sjungandet får bli en stark och naturlig del av elevers skolgång. Körpedagogerna Marie Bejstam och Charlotte Rider från Kulturfyren skriver i sin projektbeskrivning om Stora Skolkörfestivalen: När barn använder sina egna röster, sina egna rörelser och gör sina egna framträdanden drivs de av ett eget engagemang som i gemenskap med andra, i ett stort ”vi”, leder till både en process och ett resultat som är stärkande för deras personliga utveckling och gruppdynamiken. Vi känner igen oss väl i de värden som projektet vilar på, från vår egen långa erfarenhet av att arbeta med musik och lärande för barn och unga människor.

Projektet planerades och genomfördes i samarbete mellan Lilla Akademien, Kulturfyren, BUS Academy och de deltagande skolorna. Lilla Akademiens uppdrag var att med vår gedigna tradition av musicerande med barn vara garanten för att projektet skulle ge fördjupade musikaliska upplevelser för de nystartade skolkörerna, genom att medverka med både körsångare och en orkester. Kulturfyren stod för körledare och projektledare med lång erfarenhet av att driva sångprojekt med barn, ofta med fokus på mångkultur och integration. BUS Academy är en ettårig barn- och ungdomskörledarutbildning och där fanns körledarstudenter som fick uppdraget att starta skolkörer. Under hösten 2022 startades skolkörer på fem olika skolor runtom i Stockholm, närmare bestämt på Kassmyraskolan i Tumba, Freinetskolan Kastanjen i Norsborg, Elinsborgsskolan i Tensta, Brunnaskolan i Botkyrka och S:t Eriks Katolska skola i Enskede.

Och på Lilla Akademien var det körpedagog Lotta Gullberg som ansvarade för såväl kör som orkester och tillsammans med våra elever byggde en stark grund för samarbetet med alla nya skolkörer. Årskurs 4 fick hedersuppdraget att medverka från Lilla Akademien och eleverna fick en viktig uppgift i att bidra med sin vana av såväl körsång som att repetera och konsertera. Lilla Akademien hade också värdskapet när det, efter en sex månader lång repetitionsperiod ute på de olika skolorna, blev dags för gemensamma repetitioner. Vi tog vi emot alla nybildade skolkörer för att repetera tillsammans, första gången i Danssalen och andra gången i Drottning Silvias Konsertsal. Repetitionerna ledde fram till två härliga konserter i Eric Ericsonhallen på Skeppsholmen, då 130 elever sjöng tillsammans med stor entusiasm och musikglädje. Tänk vilken resa många av dem har gjort, från den första trevande repetitionen till att få vara del av en gemensam och minnesvärd konsert.

För oss är samarbetet Stora Skolkörfestivalen ännu en viktig pusselbit i Lilla Akademiens bidrag till en stark utbildningskedja och till en livskraftig värld av musik där barnens musikaliska allemansrätt råder. Stort tack till alla som delade projektet med oss den här gången. Vi ser fram emot en fortsättning på detta inspirerande samarbete och hälsar många fler skolor välkomna att delta med skolkörer i nästa års Stora Skolkörfestival!

Emelia Gardemar, 17 april 2023